Τετάρτη 25 Μαρτίου 2020

0 Νικοδήμου Αγιορείτου: Η κάθε θεία λειτουργία είναι ένα Πάσχα.....

   Η κάθε θεία λειτουργία είναι ένα Πάσχα, όπου μυστικώς μεταλαμβάνουμε το «καινόν πόμα»175, «το γέννημα της αμπέλου»176. Επομένως έχουμε «το μυστικό Πάσχα, το καινό, το μέγα και ιερότατο»177, την πασχάλια βιοτή, το «Πάσχα το Σωτήριο»178,




 «Πάσχα το καθαρτήριο», το «αιώνιο Πάσχα». Για τον ιερό Νικόδημο, κάθε φορά που ο πιστός κοινωνεί, μετέχει στο αναστάσιμο βίωμα, όπου το «αληθινό Πάσχα των χριστιανών είναι ο Χριστός ο εν τοις μυστηρίοις μεταλαμβανόμενος»179. Αντιθέτως αυτός που δεν κοινωνεί δεν εορτάζει Πάσχα αληθινό180 και δεν λαμβάνει την «αιώνια ζωή»181. Για τον άγιο, κάθε θεία λειτουργία είναι ένα Πάσχα και μας παραθέτει τα λόγια του αποστόλου Παύλου που αναφέρει ότι Πάσχα είναι ο ίδιος ο Χριστός που θυσιάζεται από αγάπη για εμάς182. Πάσχα είναι ακόμα και η αληθινή γιορτή της ψυχής για τον θυσιαζόμενο Κύριο, όπως αναφέρει ο Παύλος και ο ιερός Χρυσόστομος183.
Επομένως η θεία λειτουργία είναι ένα διαρκές Πάσχα. Για τον Αγιορείτη πατέρα, Πάσχα δεν είναι οι αρτοκλασίες, τα θυμιάματα, τα καλά σκεύη που χρησιμοποιούν οι ιερείς ή οι στολισμένες εκκλησίες, αντιθέτως Πάσχα είναι η θεία κοινωνία 184.

πηγες:   174Όπ.π., σσ.171-173. 175Από τον κανόνα της Αναστάσεως, ωδή γ΄: «Δεῦτε πόμα πίωμεν καινόν, οὐκ ἐκ πέτρας ἀγόνου τερατουργούμενον· ἀλλ' ἀφθαρσίας πηγήν, ἐκ τάφου ὀμβρήσαντος Χριστοῦ, ἐν ᾧ στερεούμεθα». 176Κανόνας Αναστάσεως, ωδή η΄, τροπάριο α΄: «Δεῦτε τοῦ καινοῦ τῆς ἀμπέλου γεννήματος τῆς θείας εὐφροσύνης, ἐν τῇ εὐσήμῳ ἡμέρᾳ τῆς ἐγέρσεως, βασιλείας τε Χριστοῦ κοινωνήσωμεν, ὑμνοῦντες αὐτόν, ὡς Θεόν εἰς τοὺς αἰῶνας». 177Στιχηρά Πάσχα: «Πάσχα ἱερόν ἡμῖν σήμερον ἀναδέδεικται, Πάσχα καινόν ἅγιον, Πάσχα μυστικόν, Πάσχα πανσεβάσμιον, Πάσχα Χριστός ὁ Λυτρωτής, Πάσχα ἄμωμον, Πάσχα μέγα. Πάσχα τῶν πιστῶν, Πάσχα τό πύλας ἡμῖν τοῦ Παραδείσου ἀνοῖξαν, Πάσχα πάντας Ἁγιάζον πιστούς». 178Κανόνας Αναστάσεως, ωδή ε΄, τροπάριο β΄: «Προσέλθωμεν λαμπαδηφόροι τῷ προϊόντι Χριστῷ ἐκ τοῦ μνήματος ὡς νυμφίῳ καί συνεορτάσωμεν ταῖς φιλεόρτοις τάξεσι Πάσχα Θεοῦ τό σωτήριον». 179Νικοδήμου Αγιορείτου, Εορτοδρόμιον, τόμ Β΄, σ. 323, υποσημείωση 1. 180Νικοδήμου Σκρέττα, Η θεία ευχαριστία, σ. 346. 181Κοινωνικό Ανάστασης: «Σῶμα Χριστοῦ μεταλάβετε, πηγῆς ἀθανάτου γεύσασθε. Ἀλληλούϊα.» 182Νικοδήμου Αγιορείτου, Περί της συνεχούς μεταλήψεως, Μυριόβιβλος, σ. 115.

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου