Παρασκευή 20 Μαρτίου 2020

0 Πόσο σημαντική είναι η Θεία Λειτουργία της Κυριακής .....

  

Ο   Aγιος Νικόδημος ο Αγιορειτης μας συμπυκνώνει τα προνόμια της Κυριακής, τα οποία είναι τα εξής.









1. Η Κυριακή είναι η αρχή της δημιουργίας της αισθητής Κτίσεως, στην οποία ενήργησε ο Πατήρ αλλά συνήργησαν και ο Υιός και το Άγιο Πνεύμα196. Κατά τις πατερικές αναφορές είναι ο καιρός που εικονίζει και αναζωπυρώνει τον πασχάλιο εορτασμό197. Η Κυριακή είναι λοιπόν η πρώτη ημέρα της κοσμογενεσίας198.







2. Η Κυριακή έγινε η αρχή της ανακαινίσεως της Κτίσεως, την οποία ενήργησε ο Υιός και Λόγος ιδιαίτερα με την Ανάστασή Του199.

190Εξ. ις΄23 και κ΄ 9-11. 191Αρχιμ. Νικοδήμου Σκρέττα, Η θεία ευχαριστία, σ. 413. 192Όπ.π., σ. 414. 193Ματθ. κη΄ 1. Μάρκ. ις΄ 2. Λουκ. κδ΄ 1. Ιωάν. κ΄ 1. 194Εξ. ις΄ 23,25. κ΄ 11. 195Εξ. κ΄ 8. Δευτ. ε΄ 12. 196Νικοδήμου Αγιορείτου, Ομολογία Πίστεως, σ. 50. 197Αρχιμ Νικοδήμου Σκρέττα, Η θεία ευχαριστία, σ. 447. 198Νικοδήμου Αγιορείτου, Πνευματικά Γυμνάσματα, εκδ. Βασ. Ρηγοπούλου, Θεσσαλονίκη 1974, σ. 273α. 199Νικοδήμου Αγιορείτου, Ομολογία Πίστεως, σ. 62.

~ 51 ~




3. Η Κυριακή είναι η απαρχή της τελειώσεως της Κτίσεως, την οποία ενήργησε με το Άγιο Πνεύμα, το οποίο κατήλθε την ημέρα της Πεντηκοστής




. 4. Είναι η όγδοη ημέρα. Γιατί αριθμείται μετά την έβδομη που έχει ξεπεράσει τον Εβδοματικό και Ιουδαϊκό Σαββατισμό και γιατί η Ανάσταση του Κυρίου έγινε την Κυριακή, η οποία ήταν η όγδοη ανάσταση, που αριθμείται μετά τις επτά Αναστάσεις που είχε πραγματοποιήσει ο Κύριος, αλλά και η φανέρωσή του έγινε μετά από οκτώ ημέρες. Η Κυριακή εορτάζεται κάθε οκτώ ημέρες και συνολικά πενήντα δύο φορές το χρόνο202. Αυτό φανερώνει την υπεροχή έναντι των άλλων εορτών και ημερών




. 5. Είναι μία, όπως γράφει ο Μωυσής: «καὶ ἐγένετο ἑσπέρα καὶ ἐγένετο πρωΐ, ἡμέρα μία»204»205.







6. Η Κυριακή είναι εικόνα και προεισαγωγή του μέλλοντος αιώνος206.







7. Η Κυριακή είναι πολύ ανώτερη από το Σάββατο, όσο ανώτερη είναι η αλήθεια και η τελειότητα από τον τύπο και την σκιά207.







Ο Θεσσαλονίκης Γρηγόριος λέει: «Ὥσθ' ὅπερ ἐστίν ἡ Παρασκευή πρός τό Σάββατον, υπερέχουσα τούτου σαφὦς, καθόσον ἀρχῆς καί τύπου καί σκιᾶς ἡ τελειότης καί ἡ ἀλήθεια» 208.







8. Κατά την ημέρα της Κυριακής πρόκειται να γίνει η Ανάσταση όλων των νεκρών

209.

200Όπ.π., σ. 50. 201Όπ.π., , σ. 51. 202Φραγγέλιον, σ. 73. 203Νικοδήμου Αγιορείτου, Ομολογία Πίστεως, σ. 51. 204Γεν. 1,5. 205Νικοδήμου Αγιορείτου, Ομολογία Πίστεως, σ. 51. 206Όπ.π., Ομολογία Πίστεως, σ. 52. 207Αρχιμ. Νικοδήμου Σκρέττα, Η θεία ευχαριστία, σ. 455. Βλέπε και Νικοδήμου Αγιορείτου, όπ.π., σ. 51. 208 PG 151, 229A 209Νικοδήμου Αγιορείτου, Ομολογία Πίστεως, σ. 53.

~ 52 ~




9. Την ημέρα της Κυριακής πρόκειται οι δίκαιοι να εισέλθουν στην τέλεια κατάπαυση της αιώνιας εκείνης και ατελείωτης ζωής.




10. Είναι η εικόνα του μέλλοντος αιώνος, επειδή κατά την ημέρα της Κυριακής πρόκειται να γίνει η Δευτέρα παρουσία του Κυρίου. Πολλοί άγιοι λένε πως ο Ιησούς Χριστός πρόκειται να έλθει κατά το μεσονυκτικό της Κυριακής. Το συμπέρασμα αυτό βγαίνει από το Ευαγγελικό ανάγνωσμα: «μέσης δὲ νυκτὸς κραυγὴ γέγονεν· ἰδοὺ ὁ νυμφίος ἔρχεται, ἐξέρχεσθε εἰς ἀπάντησιν αὐτοῦ211»212.




11. Τέλος είναι το ίδιο το όνομα της Κυριακής, γιατί μόνο αυτή, ενώ και όλες οι άλλες ημέρες είναι αφιερωμένες στον Κύριο, ονομάζεται Κυριακή, ως επώνυμος του Κυρίου.

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου