Τετάρτη 23 Φεβρουαρίου 2011

0 Διαβάστε που πάνε τα λεφτά από την αύξηση του εισιτηρίου...

Θέλετε να μάθετε που πάνε τα λεφτά σας από την αύξηση του εισιτηρίου στα ΜΜΜ?
 Απάντηση: θα πληρώσουν έργο που έκανε 31 εκ. ευρώ (2 χρόνια πριν) 52 εκ. σήμερα!

ΜΕ ΤΗ ΜΕΘΟΔΟ ΣΔΙΤ ΚΑΙ ΜΕ ΚΛΕΙΣΤΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ Ο......
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΤΗΛΕΜΑΤΙΚΗΣ
ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ 42.000.000 ΜΕ ΔΥΝΑΤΟΤΗΤΑ +- 25%, ΠΟΥ ΣΗΜΑΙΝΕΙ ΟΣΟ ΘΑ ΚΟΣΤΙΖΑΝ ΑΣΣΚ ΚΑΙ ΤΗΛΕΜΑΤΙΚΗ ΜΑΖΙ....
Στις 15/2/2011 ψηφίστηκε το Νομοσχέδιο για τις Συγκοινωνίες και στις 16/2/2011, αμέσως μία μέρα μετά, πέρασε στο Διοικητικό Συμβούλιο του ΟΑΣΑ εισήγηση για την προκήρυξη Δημόσιου Διεθνούς Διαγωνισμού με Κλειστή Διαδικασία με κριτήριο ανάθεσης την πλέον συμφέρουσα από οικονομική άποψη προσφορά για την επιλογή Ιδιωτικού Φορέα Σύμπραξης για το ‘Εργο Μελέτη, Χρηματοδότηση, Εγκατάσταση, Υποστήριξη Λειτουργίας, Συντήρηση και Τεχνική Διαχείριση ενός Ολοκληρωμένου Συστήματος Πληροφόρησης Επιβατών και Διαχείρισης Στόλου για την ΕΘΕΛ και τον ΗΛΠΑΠ μέσω ΣΔΙΤ που θα έχει χρονική διάρκεια 12 ετών από τη θέση της σε ισχύ.

Με την υποβάθμιση του Συγκοινωνιακού έργου πάνω από 15% και με το νέο Επιχειρησιακό Σχεδιασμό, όπου αναμένεται ακόμα μεγαλύτερη υποβάθμιση της τάξης ακόμα 15-20%, την αύξηση των εισιτηρίων κατά 40%, τις κινητοποιήσεις των εργαζομένων που θα κλείνουν τους δρόμους ο επιβάτης θα περιμένει στη στάση για να ενημερωθεί ότι το επόμενο λεωφορείο θα περάσει από 30 έως 45 λεπτά και περιμένουμε ότι θα είναι ικανοποιημένος από την υψηλή στάθμη της τεχνολογίας και της πληροφόρησης στις Συγκοινωνίες, σε βαθμό που τουλάχιστον θα αποφευχθούν οι βανδαλισμοί στην πιστοποίηση της «χαοτικής» κατάστασης στη δρομολόγηση, μέσα από την ταμπέλα την πληροφόρησης; Ποιος μπορεί να κάνει σήμερα τέτοιες ανεδαφικές εκτιμήσεις και προσεγγίσεις;

To Σύστημα της Τηλεματικής θα μπορούσε να κριθεί απαραίτητο σε ένα αξιόπιστο Συγκοινωνιακό Σύστημα και Σχεδιασμό, όπου ο επιβάτης θα ήταν ικανοποιημένος από το επίπεδο της προσφερόμενης ποιότητας επιβατικών υπηρεσιών και οι εργαζόμενοι θα γνώριζαν την ασφάλεια στους χώρους εργασίας τους, ώστε να μην καλούνται να χρηματοδοτούν αυτά τα έργα με το αίμα από τις μετατάξεις τους και την αντικατάσταση των Συμβάσεων Εργασίας και των Κανονισμών Λειτουργίας τους.

Όμως ας πάμε λίγο να δούμε και τις προδιαγραφές του παραπάνω Διαγωνισμού. Ως μια διαδικασία Κλειστού Τύπου νοούνται οι διαδικασίες στις οποίες ο Ιδιωτικός Φορέας μπορεί να ζητήσει να συμμετάσχει, προσφορά όμως μπορούν να καταθέσουν από αυτούς, εκείνοι μόνο οι Ιδιωτικοί Φορείς που έχουν προσκληθεί από την Αναθέτουσα Αρχή και που ο ελάχιστος αριθμός των υποψηφίων είναι τουλάχιστον πέντε.

Αλήθεια άλλες διαδικασίες ανάθεσης όπως αυτές του Ανοικτού Τύπου ή του Ανταγωνιστικού Διαλόγου που είναι πιο ανοικτές και πιο διαφανείς γιατί αποφεύχθηκαν να επιλεχθούν;

Το δε κριτήριο της πλέον συμφέρουσας από οικονομική άποψη προσφοράς είναι το αποκλειστικό και μόνο κριτήριο κατά τη διαδικασία της διαπραγμάτευσης.

Επίσης στη χρηματοδότηση του κόστους κατασκευής του έργου, επειδή οι Ιδιώτες διαθέτουν μόνο το 10% της επένδυσης από ίδια Κεφάλαια, μπορούν να συμμετέχουν και οι Δημόσιοι Φορείς στη χρηματοδότηση αυτή, μέσω εκχωρήσεων δικαιωμάτων εκμετάλλευσης έργων.

Σε κάθε περίπτωση μετά την κατασκευή του έργου, οι πληρωμές διαθεσιμότητας θα καλυφθούν από παρακράτηση του αναλογούντος ποσού από τα έσοδα κομίστρου (εδώ κολλάει και που πάνε τα λεφτά μας από την αύξηση του εισιτηρίου), μιας και είναι η μόνη βέβαια πηγή εσόδου, αφού δεν υπάρχουν εθνικοί πόροι για χρηματοδότηση και το ελληνικό δημόσιο δεν εγγυάται για δάνεια του ΟΑΣΑ και των ΕΠΣΕ, που σημαίνει η βιωσιμότητα του Συστήματος Αστικών Μεταφορών θα κινδυνεύσει και οι νέες αυξήσεις των εισιτηρίων για το επιβατικό κοινό θα χρηματοδοτήσουν αυτό το έργο, έτσι ώστε να έρθει ο Ιδιώτης να βρει έτοιμο και εύκολο το έδαφος προς πάσα κατεύθυνση.

‘Υψιστο παράδειγμα το αεροδρόμιο Ελευθέριος Βενιζέλος, όπου μετά την ιδιωτικοποίηση, η τιμολόγηση έφτασε 3 φορές επάνω από τις χρεώσεις των λοιπών Ευρωπαϊκών Πρωτευουσών και τα τέλη του αεροδρομίου φτάνουν να επιβαρύνουν το 50% του εισιτηρίου.

Η δε μελέτη του Ινστιτούτου Καταναλωτών δείχνει ότι τον επιβάτη, για ακτίνα μέχρι 14 χλμ μετακίνησης, τον συμφέρει να μετακινείται με το ΙΧ παρά με τα ΜΜΜ, μετά τις σημερινές αυξήσεις των εισιτηρίων.

Η Σύμβαση θα υπογραφεί μεταξύ ΟΑΣΑ και αναδόχου με την ενδεικτική αξία των πληρωμών διαθεσιμότητας σε καθαρά παρούσα αξία, αυτή των 42.000.000 ευρώ + ΦΠΑ και με δυνατότητα μεταβολής του προϋπολογισμού, που όμως δεν θα μπορεί να υπερβαίνει το 25% του Αρχικού Προϋπολογισμού, δηλ. αισίως φτάνουμε τα 52.000.000 ευρώ.

Σημειωτέων ότι ο σημερινός Προϋπολογισμός των 52.000.000 ευρώ, το 2008 ήταν για τα δύο έργα ΑΣΣΚ και Τηλεματική και τώρα ο ίδιος προϋπολογισμός αφορά ΜΟΝΟ την Τηλεματική. Συγκεκριμένα στη μελέτη της Εταιρίας Planning του Ιουλίου του 2008 η ενδεικτική παρούσα αξία του έργου της Τηλεματικής μέσω ΣΔΙΤ ήταν 31.700.000 ευρώ για τα 7 χρόνια επένδυσης, συντήρησης και λειτουργίας , ενώ με τη συμβατική προμήθεια η εταιρία για τα ίδια χρόνια είχε βγάλει παρούσα αξία 34.100.000 ευρώ.

Ποιος ουσιώδης λόγος από το 2008 έως σήμερα υπαγόρευσε αυτό το ανατιμημένο κόστος του Διαγωνισμού της Tηλεματικής, της τάξης περίπου του 65%, εκτός από τη λειτουργία και εκμετάλλευση του έργου για άλλα 5 χρόνια από τον Ιδιώτη στο Σύστημα ΣΑΣ;

Ωστόσο το 40% της κατασκευαστικής αξίας, με ανώτερο ποσό τα 10.000.000 ευρώ θα καλυφθεί το πιθανότερο από Κοινοτική Χρηματοδότηση μέσω ΕΣΠΑ και του Προγράμματος Ψηφιακή Σύγκλιση.

Με βάση δε τα στοιχεία της μελέτης της εταιρίας Planning και αν το προεξοφλητικό επιτόκιο, για τον υπολογισμό της παρούσας αξίας, έχει παραμείνει σε 7%, τότε το ποσό που θα πληρώσει ο ΟΑΣΑ με πληρωμές διαθεσιμότητας σε παρούσα αξία για 12 έτη, θα είναι περίπου 108.000.000 ευρώ (118.000.000-10.000.000), ήτοι περίπου 9.000.000 ευρώ το έτος, έναντι των 7.200.000 ευρώ ετησίως που ήταν για 7 χρόνια.

Σκόπιμο είναι να γίνουν και κάποιες ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ σε σχέση με το κόστος του συγκεκριμένου έργου μέσω ΣΔΙΤ (Σύμπραξη Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα) και Συμβατικής Προμήθειας, σε γενικούς και επιμέρους όρους.

-Για την Τηλεματική το κόστος κατασκευής ανερχόταν σε 26 εκατομμύρια ευρώ και με 50% συγχρηματοδότηση από την Ευρωπαϊκή Κοινότητα, θα είχε περιπέσει σε 13 εκατομμύρια ευρώ, το οποίο έργο είχε εγγύηση 2 έτη συντήρησης και τεχνικής υποστήριξης χωρίς πρόσθετο κόστος. Στο αντικείμενο της σύμβασης βέβαια δεν ήταν 850 έξυπνες στάσεις, αλλά αυτό δεν ήταν λόγος αρκετός για να παρακαμφθεί από την Πολιτική Ηγεσία η απόφαση της 23ης Συνεδρίασης της επιτροπής ΣΟΤΑ που συστήθηκε με την 43463/2279/2004 και που αποφάσισε την απόρριψη της πρότασης της ένωσης εταιριών SIEMENS AE και ΙNTRACOM IT SERVICES AE, την επιστροφή των εγγυητικών επιστολών των εταιριών, τη ματαίωση του διαγωνισμού της συγκεκριμένης προμήθειας, με ταυτόχρονη πρόταση για επαναπροκήρυξη για λόγους δημοσίου συμφέροντος νέου διαγωνισμού, με το δεδομένο ότι δεν θα υπάρξει κίνδυνος καθυστέρησης για την απορρόφηση των κοινοτικών κονδυλίων .

-Στα πλαίσια υλοποίησης μέσα από την συμβατική προμήθεια επιπρόσθετα δεν συμπεριλαμβάνονται κόστη δανεισμού των Ιδιωτών για να εκτελέσουν το έργο 7%(βασικό επιτόκιο για το κόστος κεφαλαίου), επαγγελματικοί κίνδυνοι 3%-5% και υπέρογκα κέρδη.

-Η παροχή υπηρεσιών συντήρησης του εξοπλισμού και συστημάτων θα υπολογίζονταν ως 10% επί του αρχικού κόστους σε ετήσια βάση, αλλά μόνο για τα υπόλοιπα χρόνια (τα δύο πρώτα για την Τηλεματική θα ήταν δωρεάν).

-Επίσης δεν θα είχαμε την υποχρέωση της ασφάλισης του εξοπλισμού της επένδυσης με περίπου 3% επί της αξίας τους ετησίως.

-Η δε τεχνική διαχείριση των συστημάτων και υποστήριξη της λειτουργίας θα υπολογίζονταν μόνο για τα υπόλοιπα από τα δύο χρόνια και μπορούσε να καλυφθεί από εσωτερικές μετακινήσεις των υπαλλήλων του Ομίλου του ΟΑΣΑ (μιας και ο ΗΛΠΑΠ έχει ήδη προσωπικό για την παρακολούθηση της Τηλεματικής που είχε εγκαταστήσει σε 190 τρόλεϋ και έτσι δεν θα προέκυπτε πρόσθετο κόστος για το ΣΑΣ) .
-Στην περίπτωση της Συμβατικής προμήθειας ο πάγιος εξοπλισμός της Τηλεματικής θα ήταν περιουσιακό στοιχείο του ΟΑΣΑ και θα είχε την δυνατότητα να διενεργήσει αποσβέσεις για τα χρόνια λειτουργίας του, που θα εκπίπτανε από τα ακαθάριστα έσοδά του.

Αντίθετα με την προμήθεια μέσω ΣΔΙΤ ο πάγιος εξοπλισμός της Τηλεματικής δεν θα είναι ούτε οιωνοί περιουσιακό στοιχείο του ΟΑΣΑ, γιατί στο τέλος της σύμβασης αφ’ενός ο εξοπλισμός απαρχαιώνεται, αφ’ ετέρου δεν είναι σαφές ότι θα περιέλθει στην κυριότητα του ΟΑΣΑ, γιατί θα υπάρχει η δυνατότητα να ξαναδοθεί η λειτουργία και συντήρησή του σε Ιδιώτη.

-Στο βαθμό που μέσω της Συμβατικής Προμήθειας ο πάγιος εξοπλισμός των δύο έργων θα ήταν στο Ενεργητικό του ΟΑΣΑ και των Φορέων, όταν θα επερχόταν η τεχνολογική απαξίωσή του, θα μπορούσε να εκποιηθεί σε μια υπολειμματική αξία, που αυτό θα μας έφερνε κάποια έσοδα.

-Δεν θα μπορούσε να τεθεί ζήτημα παρακολούθησης της Σύμβασης από εξωτερικό συνεργάτη, διότι δεν θα δημιουργούνταν συνθήκες για διαφορές, τριβές και διαδικασίες επίλυσης αυτών, που θα προκύπτουν μέσω ΣΔΙΤ από τον Ιδιωτικό Φορέα που θα επιτελεί νευραλγικές αρμοδιότητες και θα ελέγχει το Σύστημα γενικότερα.

-Δεν θα προέκυπτε ζήτημα παρακολούθησης της Σύμβασης από Σύμβουλο για θέματα ασφάλειας, διότι η υποστήριξη λειτουργίας θα πραγματοποιούνταν από μόνιμο προσωπικό των Φορέων που θα είχε τεχνική κατάρτιση.

Στο σύνολό τους οι προτάσεις που κατατέθηκαν για την υπαγωγή μας στα ΣΔΙΤ είναι διάτρητες και δε διασφαλίζουν τα συμφέροντα του ΟΑΣΑ, γιατί ο ΟΑΣΑ θα κληθεί να πληρώσει δυσανάλογο κόστος της τάξης των 108,00 εκ. ευρώ βάζοντας σε κίνδυνο τις θέσεις εργασίας των εργαζομένων, τη βιωσιμότητα των ΕΠΣΕ και την δυσβάσταχτη επιβάρυνση του επιβατικού κοινού με πρόσθετες αυξήσεις .

Επιπλέον και ανεξάρτητα από τον τρόπο προμήθειας του εξοπλισμού της Τηλεματικής τα πληροφοριακά συστήματα και εργαλεία, όπως το πρόγραμμα δρομολόγησης Hastus, το ΑΔΑΜΑΣ (tripplanner), το Gis oasa.gr , το Qgis+ Postgis με τα υπόβαθρα του κτηματολογίου (δημιουργία ψηφιακού μητρώου δικτυακών υποδομών), τα προγράμματα Visum –Vissim, το Google map, το Google Transit, το openstreet και άλλα πολλά που είτε υπάρχουν είτε μπορούν να εξασφαλισθούν δωρεάν, θα πρέπει να οικειοποιηθούν και να αξιοποιηθούν στην εφαρμογή της Τηλεματικής για τις ΕΠΣΕ, ίσως με επέκταση του αριθμού των Χρηστών, προκειμένου να μη διαθέσουμε έξτρα χρήματα για αγορές ίδιων ή παρεμφερών προγραμμάτων (στον προϋπολογισμό προβλέπονται κονδύλια γύρω στο 1.000.000 ευρώ για αγορές προγραμμάτων).

Τέλος θα πρέπει να βρεθεί λύση για την αξιοποίηση του εξοπλισμού της Τηλεματικής που είναι εγκατεστημένος σε 190 Τρόλεϋ στον ΗΛΠΑΠ αξίας 2,24 εκατ. ευρώ, όπου έγινε διερεύνηση από τις αρμόδιες Διοικήσεις για το ενδεχόμενο επέκτασης ή ανανέωσης του υφιστάμενου συστήματος και αποφασίστηκε η εγκατάσταση νέου συστήματος, όπως επίσης θα πρέπει να αναδειχτεί στη δημοσιότητα η αιτιολογική έκθεση της προηγούμενης απόφασης.

Επίσης θα πρέπει να βρεθεί λύση για την αξιοποίηση του εγκατάστασης και της υποδομής στήριξης δικτύου τηλεματικής και εφαρμογής της σε 295 λεωφορεία φυσικού αερίου (CNG) στην ΕΘΕΛ ΑΕ, όπου η εταιρία Siemens από την περίοδο 1999-2002 έναντι 5,5 εκατ. ευρώ εγκατέστησε αναλογικό σύστημα, που παραλήφθηκε από τον ΟΑΣΑ αλλά ποτέ δε λειτούργησε- αντί για ψηφιακό ραδιοδίκτυο TETRA που είχε αναλάβει υποχρέωση από τη διακήρυξη του Διαγωνισμού.

Αιτίες της μη εγκατάστασης του ψηφιακού συστήματος και της μη λειτουργίας ούτε καν του αναλογικού κυκλώματος ήταν:

- ότι δεν μπόρεσε να επιτευχθεί ανάπτυξη του δικτύου από τον ΟΤΕ,

-η μη αποδοχή της εταιρίας Siemens να αντικαταστήσει τον αναλογικό εξοπλισμό σε ψηφιακό, γιατί είχε λήξει η προθεσμία στις 28/3/2002 και δεν δέχτηκε νέα χρονική δέσμευση για τις 31/3/2003,

-δεν πραγματοποιήθηκε επισκευή οχημάτων και παρόδιου εξοπλισμού μέσα από τη νέα σύμβαση που είχε υπογραφεί, ώστε να έλθει τουλάχιστον το αναλογικό σύστημα σε λειτουργία, γιατί αδράνησε αυτή λόγω ξεσπάσματος του σκανδάλου με την εταιρία και ίσως και άλλοι πολλοί λόγοι που ο καθένας μπορεί να εικάζει.

Η συνέχιση στη κατασπατάληση του Δημόσιου Χρήματος, όπως η συγκεκριμένη προμήθεια της Τηλεματικής, είναι ένα ζήτημα που λογικά θα έπρεπε να είχε τελειώσει χρονικά μαζί με την υπογραφή των Μνημονίων για το Χρέος της Ελλάδας, τις επικαιροποιήσεις αυτών για την αναδιάρθρωση του Χρέους, του ξεπουλήματος της Δημόσιας Περιουσίας. Παρατηρούμε και διαπιστώνουμε όμως ότι τελικά δεν συμβαίνει το αυτονόητο και οι Φορείς που διαχειρίζονται αυτά τα κρίσιμα οικονομικά θέματα, εξακολουθούν να παίρνουν αποφάσεις και να πράττουν εις βάρος του Δημόσιου Συμφέροντος. Αυτοί οι ίδιοι θα πρέπει προσωπικά εγκαλούμενοι απέναντι στο Ελληνικό Δημόσιο, να απολογηθούν για τις πράξεις τους ή τις παραλήψεις τους που οδηγούν στη χρεοκοπία τη Χώρα και τους ‘Ελληνες Πολίτες.

Σημείωση: Έχουμε όλα τα σχετικά έγγραφα στα χέρια μας!


κλίκ για μεγένθυση

κλίκ για μεγένθυση 



0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου